L’Educació Viva, segons una mare de dia

Des de Llars de Criança volem anar explicant-vos com és l’educació a través de les mares i pares de dia i els seus projectes educatius. És per això que periòdicament anirem publicant tips, entrevistes i altres posts informatius sobre quins són els valors d’aquest model de criança. En aquest post ens centrem en l’Educació Viva.

I avui parlem amb Gemma Valls, del “El Raconet, Llar de Criança”, un projecte situat a Sabadell.

Llars de Criança: Quan vas descobrir el concepte educació viva?

Gemma Valls: A “El Raconet, Llar de Criança” es defensa la criança natural, l’educació lliure, viva, respectuosa i no directiva. Vaig descobrir l’Educació Viva a la formació de mares i pares de dia de l’Associació Llars de Criança, juntament altres pedagogies alternatives centrades en l’infant com Pikler, Montessori, Reggio Emilia, Waldorf… totes elles molt interessants. Posteriorment vaig aprofundir en l’Educació Viva al CAIEV fent un curs d’etapa bressol amb Magda Solera, Itziar Aranaz i Celeste Vaiana… molt recomanable!

Educació Viva amb Gemma Valls

LLdC: Què signfica, per a tu, Educació Viva?

GV: Educació Viva no és cap metodologia, sinó una actitud, una mirada. Acompanyar als infants des de l’amor i el respecte, acollint les necessitats autèntiques i valorar l’activitat lliure i espontània.

Confiar en l’instint, l’autoregulació i la capacitat natural d’aprenentatge. Tot necessita el seu temps i segueix un procés natural. Quan l’infant estigui preparat desenvoluparà les capacitats fonamentals per a la vida: caminar, parlar, pensar i control d’esfínters.

La principal activitat de l’infant durant els primers anys de vida és el joc, els infants aprenen a través dels sentits, les emocions, les pròpies experiències… necessiten moure’s, experimentar i manipular.

L’adult cuida les necessitats bàsiques, proporciona amor, seguretat i acompanyament emocional (totes les emocions són ben rebudes i respectades). L’infant sap què li convé en cada moment, l’adult ha d’observar i escoltar el que necessita en cada moment.

LLdC: Què té casa teva i la teva metodologia, per poder-se considerar Educació Viva”?

GV: A les llars de criança es dona valor a la continuïtat de l’ambient familiar, és com una segona llar, un entorn casolà, acollidor i segur, que permet establir un fort vincle amb l’infant. Acompanyar a un grup reduït de 4 o 5 infants permet observar i atendre les seves necessitats individuals i acompanyar-los amb temps, amor i delicadesa.

A “El Raconet, Llar de Criança” l’infant pot créixer sense pressa i al seu ritme. L’observació i l’escolta atenta permet atendre els diferents interessos i sensibilitats, fent que els infants se sentin valorats i respectats com a persona.

L’espai està curosament pensat i preparat pels més petits, presenta gran varietat de material que convida al joc, sempre disponible i fàcilment accessible. Afavorint el moviment lliure, el joc i l’activitat autònoma, la curiositat natural i la pròpia iniciativa.

La decoració senzilla, els colors suaus, els materials naturals com la fusta i les plantes també juguen un paper important, ajuden a crear un ambient relaxat i acollidor.

En definitiva, no hi ha manuals, ni receptes màgiques en la criança, cada infant és diferent i cada família és un món. Hem de respectar els infants i la seva família tal com són, sense jutjar ni etiquetar. Tots volem sentir-nos escoltats, estimats i respectats.

Educació Viva i mares de dia